W Hali Mistrzów odbyło się spotkanie konsultacyjne poświęcone proponowanym wariantom umiejscowienia drogi ekspresowej S10. Uczestniczyli w nim mieszkańcy Włocławka, Gminy Brześć Kujawski oraz Gminy Lubanie.
Na spotkaniu zgromadziło się wielu mieszkańców Włocławka oraz okolic zainteresowanych jak S10 będzie przebiegała. Uczestniczyli w nim również przedstawiciele władz samorządowych oraz oczywiście Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z Biurem Projektowym TPF sp. z o. o. Przebieg planowanej drogi wzbudził liczne kontrowersje. Warianty W2 oraz W3 są dość zbieżne, natomiast W1 jest bardziej wysunięty na zachód.
Mieszkańcy już na początku spotkania twierdzili, że informacja o nim była trudno dostępna. Część z nich dowiedziała się o nim przypadkiem bądź od sąsiadów. W wariantach trasa ma przebiegać przez działki. W Hali Mistrzów znajdowała się przedstawicielka Okręgowego Zarządu Polskich Działkowców.
"Tutaj na sali mamy wielu działkowców, przede wszystkim z "Tajemniczego Ogrodu" i "Zofijki". Pan projektant wspaniale przedstawiał, że nic nie koliduje w żadnym wariancie i tak dalej z wartościami ekologicznymi. Moim zdaniem i zdaniem wszystkich działkowców, ogrody działkowe stanowią bardzo dużą wartość ekologiczną i projektowanie tras komunikacyjnych przez sam ich środek na pewno równowagę ekologiczną narusza. Te materiały, które są dostępne na stronie, to nie są te materiały, które pan nam pokazuje [na rzutniku]. Przed chwilą bardzo szybko przewinął pan slajd, gdzie były nawet nazwy ogrodów działkowych, więc prosiłabym, aby pan go cofnął, a nie tak szybko przewijał. Podaję panu wizytówkę, aby przesłał mi pan te materiały, które pan pokazuje, bo my jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich działkowców, a nie tylko tych, którzy mogli dziś przyjść na spotkanie. (...) Nie wiem czy pan projektant zdaje sobie sprawę, że wariant drugi przechodzi przez sam środek ogrodów "Tajemniczy Ogród", który ma tylko 64 działki. Cały ogród pójdzie do likwidacji, bo jeden rząd działek po lewej stronie i jeden po prawej szosy... Planowanie szosy powinno się odbyć zanim ten wariant powstał."
Do zbudowania S-10 konieczne będzie wykupienie i wyburzenie domów. Mieszkańcy pytali co z utratą wartości posesji przylegających.
"A co z utratą wartości pozostałych nieruchomości? Zakładając, że moja nieruchomość stoi tam gdzie nie przejedzie buldożer i jej nie zburzy, ale moja działka jest 50 metrów dalej. Będzie kurz, syf i hałas. Mówicie państwo o ekranach dźwiękochłonnych. Mamy je na Toruńskiej i niespecjalnie spełniają swoją rolę. Jeśli w tę stronę idziemy to może zaplanujecie panowie autostradę przez park miejski?"
W odpowiedzi mieszkaniec usłyszał, że okoliczne działki, te które nie zostały wykupione, nie otrzymają żadnej rekompensaty. Jeśli chodzi o o ochronę przed hałasem, będzie ustawiona ochrona w postaci ekranów akustycznych. Odpowiedź wywołała gwar na trybunach Hali Mistrzów.
Większość obecnych nie była zadowolonych z padających odpowiedzi, choć skłaniała się najbardziej do wariantu pierwszego. Warto dodać, ze jest to jeszcze wczesny etap. Dostępna jest ankieta dotycząca poszczególnych wariantów (TUTAJ). Prowadzone będą jeszcze wprowadzane korekty. Budowa fragmentu S-10 miałaby się rozpocząć najpóźniej w 2030 roku.
Proponowane są trzy warianty przebiegu drogi:
- W1 (niebieski) – na pierwszych 5 kilometrach, jest zbliżony z Wariantami W2 i W3. Następnie planowana droga S10 krzyżuje się z Drogą Krajową 91 poprzez węzeł drogowy w okolicy zakładów produkcyjnych Anwil. Planowany most nad Wisłą dzięki węzłom po obu stronach zapewni usprawnienie przeprawy przez Wisłę mieszkańcom Włocławka. Następnie droga przebiega między miejscowościami Fabianki i Chełmica Cukrownia i krzyżuje się z Drogą Krajową 67 poprzez węzeł drogowy. Za węzłem droga będzie prowadzona w okolicach miejscowości Zaduszniki a następnie Szpiegowo. Następny węzeł drogowy z Drogą Wojewódzką 558 zlokalizowano w okolicy Płonczynka. Następnie droga przebiega na północ od jeziora Chalińskiego w okolicy miejscowości Łagiewniki po czym łączy się z istniejącą siecią drogową węzłem z Drogą Wojewódzką 559.
- W2 (zielony) – na pierwszych 5 kilometrach, jest zbliżony z Wariantami W1 i W3. Następnie planowana droga S10 krzyżuje się z Drogą Krajową 91 poprzez węzeł drogowy. Planowany most nad Wisłą dzięki węzłom po obu stronach zapewni usprawnienie przeprawy przez Wisłę mieszkańcom Włocławka. Następnie droga przebiega między miejscowościami Osiek i Bogucin do węzła z Drogą Krajową 67. Za węzłem droga będzie prowadzona w okolicach miejscowości Chełmica Mała a następnie między Krojczynem a Zadusznikami. Następny węzeł drogowy z Drogą Wojewódzką 558 zlokalizowany będzie w okolicy Płonczynka. Następnie droga przebiega na północ od jeziora Chalińskiego w okolicy miejscowości Łagiewniki po czym łączy się z istniejącą siecią drogową węzłem z Drogą Wojewódzką 559.
- W3 (czerwony) – na pierwszych 5 kilometrach, jest zbliżony z Wariantami W1 i W2. Następnie planowana droga S10 zbliża się do Włocławka i krzyżuje się z Drogą Krajową 91 poprzez węzeł drogowy. Planowany most nad Wisłą dzięki węzłom po obu stronach zapewni usprawnienie przeprawy przez Wisłę mieszkańcom Włocławka. Następnie droga przebiega między miejscowościami Osiek i Bogucin do węzła z Drogą Krajową 67. Za węzłem droga będzie prowadzona w okolicach miejscowości Skórzno a następnie odbiję na północ w kierunku Zaduszników oraz Oleszna. Następny węzeł drogowy z Drogą Wojewódzką 558 zlokalizowany będzie w okolicy Płonczynka. Następnie droga przebiega na południe jeziora Chalińskiego w okolicy miejscowości Mokowo oraz Chalin po czym łączy się z istniejącą siecią drogową węzłem z Drogą Wojewódzką 559.
Napisz komentarz
Komentarze