Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) zatwierdził wariant W41 jako ostateczny wybór dla realizacji linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek. Wariant ten, opracowany na podstawie analiz techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ), uzyskał najwyższą ocenę wielokryterialną, co czyni go najbardziej optymalnym rozwiązaniem z perspektywy technicznej, ekonomicznej, ekologicznej oraz społecznej.
Linia, której budowa ma zostać zakończona po 2035 roku, będzie kluczowym elementem sieci CMK Północ oraz transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Dzięki prędkościom projektowym wynoszącym 350 km/h na odcinku CPK – Lipno oraz 250 km/h na odcinku Grochowalsk – Włocławek, nowa linia znacznie skróci czas podróży między Warszawą a Płockiem oraz Włocławkiem, co w znaczący sposób poprawi dostępność komunikacyjną regionu.
Wariant W41 powstał jako hybryda kilku wcześniejszych propozycji, minimalizując wpływ inwestycji na obszary zabudowane i cenne środowiskowo. Trasa linii omija m.in. Sochaczew, tworząc przejścia dla zwierząt w pobliżu Kampinoskiego Parku Narodowego oraz przekracza Wisłę, łącząc Wyszogród z Łęgiem-Januszewem. Nowa linia kolejowa, oprócz obsługi pasażerów, będzie także służyć ruchowi towarowemu, wspierając rozwój gospodarczy regionu.
"Wariant wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie Gminy Teresin. Następnie linia omija Sochaczew od północy i zmierza w kierunku mostu na Wiśle. Na tym odcinku powstaną m.in. przejścia dla zwierząt łączące szlaki migracyjne fauny Kampinoskiego Parku Narodowego. Most na Wiśle będzie zaczynał się na terenie Łęgu-Januszewa i połączy się z Wyszogrodem na drugim brzegu. Dalej linia skręca w kierunku zachodnim (gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk, stacja pasażerska w Bodzanowie-Chodkowie), by za pomocą odgałęzienia połączyć się z dworcem pasażerskim w centrum Płocka. Linia mija kombinat Orlen od strony północnej, a dalej przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży (stacja w Brudzeniu Małym), Dobrzyń Nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie. Tam główny przebieg linii skręca w stronę Lipna (a dalej Grudziądza i Gdańska), zaś południowa odnoga prowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno.- czytamy w komunikacie
Nie zarekomendowano natomiast tzw. zachodniej obwodnicy Sochaczewa ze względu na jej wysokie koszty, zarówno finansowe, jak i społeczne, w porównaniu do korzyści wynikających z jej budowy.
Napisz komentarz
Komentarze