W ostatnich latach sieć kiosków RUCH, będąca integralną częścią polskiego krajobrazu miejskiego, stopniowo zanikała. Obecnie w Polsce pozostało jedynie 128 takich punktów, a właściciel marki, PKN ORLEN, podjął decyzję o ich całkowitej likwidacji. Kioski Ruchu we Włocławku zazwyczaj mieściły się w pobliżu przystanków autobusowych - tam można było zakupić bilet MPK. Funkcjonowały m.in na Placu Wolności, 3-go Maja czy ul. Świętego Antoniego. Dziś gdy szukaliśmy na terenie miasta gdzie jeszcze funkcjonują - albo działały pod innym szyldem, albo całkowicie zniknęły. Istnieją jeszcze kioski współpracujące z marką RUCH. Na ich szyldach widnieją napisy "Prasę dostarcza RUCH". Takie kioski funkcjonują na os. Zazamcze oraz na os. Południe.
Inaczej jest w przypadku miasta Kowal, gdzie taki kiosk wciąż funkcjonuje przy ul. Matejki, ale to jego ostanie dni. 21 listopada ma zostać całkowicie zlikwidowany. Na ten moment nie ma planów jego odkupienia, więc prawdopodobnie zniknie z przestrzeni miejskiej. Jak informowali nas Czytelnicy, taki kiosk funkcjonuje w okolicach Czerniewic i także zostanie zamknięty na stałe.
RUCH, z historią sięgającą 1918 roku, przez dekady dostarczał prasę, książki oraz drobne artykuły codziennego użytku. Jednak w obliczu dynamicznych zmian na rynku medialnym i handlowym, tradycyjne kioski zaczęły tracić na znaczeniu. W 2020 roku PKN ORLEN przejął RUCH z zamiarem restrukturyzacji i dostosowania działalności do współczesnych realiów.
W ramach strategii dywersyfikacji usług detalicznych, PKN ORLEN wprowadził nowy format sprzedaży pod marką "ORLEN w ruchu". Nowoczesne punkty, łączące elementy tradycyjnego kiosku z poszerzoną ofertą gastronomiczną i usługową, miały na celu przyciągnięcie nowych klientów. Pierwsze takie punkty uruchomiono w Warszawie, a do końca 2022 roku planowano otwarcie około pięćdziesięciu w całej Polsce.
Mimo tych działań, tradycyjne kioski RUCH-u nie zdołały odzyskać dawnej popularności. Decyzja o ich likwidacji oznacza koniec pewnej epoki w polskim handlu detalicznym. Polacy przyzwyczajeni do obecności tych punktów, będą musieli poszukać alternatywnych źródeł prasy i drobnych artykułów.
Likwidacja kiosków RUCH-u to symboliczne zakończenie pewnego rozdziału w historii polskiego handlu detalicznego. Jednak dynamiczne zmiany na rynku oraz rozwój nowych technologii wymuszają na przedsiębiorstwach dostosowanie się do oczekiwań współczesnych konsumentów.
Napisz komentarz
Komentarze