Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 21:16
Reklama

Będzie pikieta pod Urzędem Miasta. Chodzi o S10

Podziel się
Oceń

Będzie pikieta pod Urzędem Miasta. Chodzi o S10

Jutro tj. we środę 27 listopada 2024 roku, przed Urzędem Miasta Włocławek odbędzie się pikieta w związku z przebiegiem trasy S10 przez miasto. Organizatorzy akcji podkreślają, że głos mieszkańców w tej sprawie nie jest brany pod uwagę, dlatego chcą wyrazić swoje stanowisko w formie protestu. Zbiórka rozpocznie się o godzinie 15:30. Organizatorzy zachęcają wszystkich zainteresowanych, szczególnie mieszkańców Włocławka, do przyłączenia się i wsparcia inicjatywy.

Pełne stanowisko organizatorów w tej sprawie poniżej.

Włocławek , 25 listopada  2024 r.

          My mieszkańcy Włocławka narażeni na  życie w sąsiedztwie planowanej budowy drogi S10, wariant 2 i 4 zwracamy się z prośbą o przedstawienie  naszego stanowiska  w tej sprawie na łamach Państwa stron internetowych.

           Na wstępie  chcielibyśmy wyjaśnić, że  wprowadzenie nowego  wariantu  oznaczonego jako W4 = W2,  nic nie zmienia  w przebiegu trasy S10 w granicach miasta Włocławka.

          Niestety  w walce o  budowę drogi zgodną z obowiązującymi standardami i  Programami rządowymi, wojewódzkimi, miejskimi zostaliśmy  sami. Zwracaliśmy się do wszystkich Radnych Rady Miasta, Prezydenta Miasta z prośbami o rozważenie naszych argumentów  przy wyborze właściwego dla miasta wariantu trasy S10  , niestety  nikt z lokalnych polityków  nie podjął  dyskusji w tak ważnym dla miasta temacie.

          Chcielibyśmy przedstawić nasze argumenty,  ponieważ błędy popełnione przy projektowaniu drogi nie da się już nigdy naprawić.

            Planowane warianty drogi S10 w wariancie  W2 (aktualnie W4) i W3, mają przebiegać przez tereny mieszkaniowe, zurbanizowane, podlegające ochronie akustycznej.  

         Wprowadzenie do naszego miasta ruchu tranzytowego, przez tereny zabudowy mieszkaniowej istniejącej i  przeznaczonej pod zabudowę jednorodzinną, likwidacja  dwóch Rodzinnych Ogrodów Działkowych,  jest sprzeczne z  istotą i celem  budowy autostrad i dróg  ekspresowych.

          Jeżeli więc droga S10 musi przebiegać przez nasze miasto to jej trasa przebiegu powinna być jak najdalej  od terenów zamieszkiwanych przez ludzi i to zapewnia  wariant W1 (przed Anwilem), który znajduje się w odległości tylko, ok. 2 km od Wariantu W2 i jest wariantem najmniej konfliktowym.

        Jak  wynika z informacji otrzymanej od GDDKiA w Bydgoszczy, po pierwszej turze spotkań informacyjnych z mieszkańcami, wpłynęło 701 ankiet dotyczących miasta Włocławek.

       Za realizacją  wariantu W1 było 97 % głosów, za  W2  3% głosów, W3  1% głosów.  Przeciw W1 2% głosów, W2 94% głosów, W3 96 % głosów.

       Z tych danych jasno wynika, że najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie wariantu W1  z terenu miasta Włocławka z wariantem W4 z terenu  gminy Fabianki. 

       Niestety nie wzięto pod uwagę  zdania mieszkańców i  połączono wariant W2 na terenie miasta z wariantem W4 z terenu gminy Fabianki.

       Jeżeli więc droga S10 musi przebiegać przez nasze miasto to jej trasa przebiegu powinna być jak najdalej  od terenów zamieszkiwanych przez ludzi i to zapewnia  wariant W1, który jest najbardziej zgodny z obowiązującymi standardami i  Programami. We wszystkich programach, strategiach dotyczących dróg i transportu  pisze się o wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z miast, z terenów zurbanizowanych,  o obniżeniu negatywnego oddziaływania na hałas, powietrze oraz zdrowie i jakość życia,  a rzeczywistość, jak w przypadku  Włocławka, ma  wyglądać zupełnie inaczej.

 Jak powinien wyglądać przebieg tego typu tras , stanowią poniższe akty prawne, a na pierwszym miejscu należy wymienić:

  1. Przyjęty przez Radę Ministrów Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych  do 2030 z perspektywą  do 2033 roku ( uchwała nr 253/2022 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2022 r.), w którym już na wstępnie wskazano, cyt. „ Jednym z priorytetów inwestycyjnych polityki rządowej w zakresie budowy infrastruktury drogowej jest dalsza rozbudowa sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic miast w ciągach dróg krajowych. Działania te dążą do odciążenia obszarów zabudowanych od ruchu tranzytowego, zwłaszcza ciężkiego, redukcji wąskich gardeł oraz zmniejszenia ekspozycji mieszkańców na zanieczyszczenia i hałas pochodzący z transportu drogowego”.

  2. Przyjęta uchwałą nr 105/2009 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do roku 2030 ( M.P. z 2019 r., poz. 1054)., w której jednym z pięciu kierunków interwencji jest ograniczanie negatywnego wpływu transportu na środowisko. W  analizie SWOT w słabych stronach infrastruktury drogowej wskazano właśnie ruch tranzytowy przebiegający przez obszary zurbanizowane.  Natomiast  w  Prognozie oddziaływania na środowisko dla tego dokumentu wskazano, że w przypadku inwestycji liniowych (np. drogowych, kolejowych), potencjalne oddziaływania negatywne na ludzi, można ograniczyć poprzez wybór lokalizacji,  która nie  będzie przebiegać w  bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych. 

  3. Program Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, dotyczący ochrony przed hałasem,  którego celem jest zarządzanie i kontrola hałasu w celu ochrony ludzi i środowiska przed negatywnymi skutkami uciążliwych dźwięków. Jako główny kierunek w Programie wskazano wyprowadzanie z centrów miast i z terenów zabudowy mieszkaniowej ruchu tranzytowego i transportu ciężkiego. Przyjęty w 2024 r. przez Radę Miasta Włocławka Program Ochrony Środowiska  dla miasta  Włocławka,  w którym do głównych problemów  na terenie miasta zaliczone zostały zagrożenia hałasem, związane z przebiegiem dróg krajowych.

  4.  Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w decyzji z dnia 04.06.2021 r.znak:DOOŚ-WDŚZIL.420.8.2020.mk.49 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: Budowa drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń  stwierdził, iż: „Jednym z celów budowy dróg ekspresowych i autostrad jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i osiedli ludzkich. Ma to na celu usprawnienie dalekobieżnego przejazdu pojazdów (przewóz osób i towarów), a także odciążenie lokalnej społeczności od zagrożeń (wypadki drogowe) i uciążliwości spowodowanych sąsiedztwem inwestycji drogowej (zanieczyszczenia powietrza, hałas, wibracje)”.  

       Ponadto należy podkreślić, że na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad  w Bydgoszczy, wskazane zostały  korzyści  jakie wiążą się  z budową dróg ekspresowych.  Jedną z  nich jest właśnie przeniesienie ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane.  

        Planowanie budowy drogi ekspresowej w mieście przez tereny  mieszkaniowe podlegające prawnej ochronie akustycznej  jest   szkodliwe, bezzasadne i bezprawne, zwłaszcza gdy istnieje możliwość realizacji Wariantu  1 znacznie mniej konfliktowego i najmniej  ingerującego w życie mieszkańców.     

         Obecne standardy UE nie przewidują budowy tras o dużym natężeniu ruchu w tak małej odległości od budynków mieszkalnych, a droga S10 winna spełnić funkcję obwodnicy miasta, wyprowadzającej transport (zwłaszcza ciężki), poza obszary z zabudową mieszkaniową.

         Natomiast GDDKiA w Bydgoszczy zaplanowała przebieg drogi S10 w naszym mieście w  3 wariantach, z których  warianty W2 i W3 są  całkowitym zaprzeczeniem idei budowy dróg ekspresowych i autostrad oraz niezgodne z dokumentami strategicznymi i prawem miejscowym.

I. Wariant W3

         Wariant W3 - przebiega przez tereny osiedli mieszkaniowych jednorodzinnych po obu stronach Wisły, przez Rodzinne Ogrody Działkowe.  Jednak nie powinien być  brany w pod uwagę przede wszystkim dlatego, że będzie kolidował  z obowiązującymi przepisami prawa,  bo został zaplanowany  na terenie  ochrony pośredniej  ujęcia wody „Zazamcze”, zaopatrującego w wodę kilkadziesiąt  tysięcy mieszkańców.  

         W związku z tym,  wariant W3  nie powinien być poddawany analizie wielokryterialnej ponieważ jego lokalizacja już w początkowym etapie planowania  powinna być wyeliminowana. 

II. Wariant   W2-4

       Zaproponowany aktualnie przez GDDKiA w Bydgoszczy  nowy wariant W 4 trasy S10, tak naprawdę w mieście Włocławku pokrywa się z Wariantem 2 i nic nie zmienia w przebiegu przez miasto Włocławek.  

Wariant W2 teraz nazywany W4, któremu stanowczo się sprzeciwiamy, najbardziej ingeruje w  zagospodarowanie przestrzenne naszego miasta i jest niedopuszczalny z poniższych powodów:

  1.   ma być realizowany  na terenach Rodzinnych Ogrodów Działkowych „Tajemniczy Ogród” i ”Zofijka”, w bezpośrednim sąsiedztwie naszej ulicy (Rózinowskiej), na której  znajduje się osiedle domów  jednorodzinnych,  ROD „Azoty 1 i osiedle domów jednorodzinnych przy ul. Korabnickiej,

  2.  szerokość projektowanej drogi wynosić ma  80 m i jest równa szerokości ROD „Tajemniczy  co oznacza, że droga S10 będzie bezpośrednio graniczyć z jednej strony z osiedlem domów jednorodzinnych przy ul. Rózinowskiej, a z drugiej strony z działkami przeznaczonymi pod zabudowę jednorodzinną,  dla których Prezydent Miasta Włocławek wydał kilka decyzji o warunkach zabudowy,                na budowę  domów jednorodzinnych. W zasięgu  oddziaływania hałasem znajdzie  się również ROD „Azoty 1”, osiedle przy ul. Korabnickiej i część  Osiedla  „Zazamcze”,

  3.  wariant W2  przewiduje,  na wysokości naszej ulicy, budowę skrzyżowania  drogi S10  z drogą krajową DK91 wraz z węzłem drogowym  projektowanym na wysokości  4 m,  a także przeznaczenie naszej  ulicy na drogę techniczną dla potrzeb S10, 

  4.  wariant W2 spowoduje również, jak już wspomniano, likwidację ogrodów działkowych (w tym ROD „Zofijka”,  po  drugiej stronie Wisły) i  podobnie, jak w przypadku naszej ulicy, osiedle domów jednorodzinnych na Zawiślu  znajdzie się w bezpośredniej bliskości i oddziaływaniu drogi S 10  – głównie  za sprawą hałasu, wibracji i zanieczyszczeń powietrza,

  5. wariant W2 ma być realizowany na terenach, które zgodnie  z zapisami  „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Włocławka”, stanowią obszary mieszkalnictwa  z dominującym budownictwem jednorodzinnym (MN) po obu stronach Wisły. 

  6. z uwagi na charakter mieszkaniowy terenu, Wariant W 2 oznaczony jest na Strategicznej mapie hałasu dla miasta Włocławka jako teren podlegający prawnej ochronie akustycznej (na podstawie przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska),   

  7.  z opracowanej  w 2023 r.  Strategicznej  mapy hałasu dla miasta Włocławka  wynika, że istniejąca  droga krajowa  DK91 (ul. Toruńska)  już powoduje występowanie na ul. Rózinowskiej  przekroczeń  hałasu od 10  do 15 dB   w ciągu dnia i nocy.  Droga S10 spotęguje  jeszcze te przekroczenia. 

        Nieruchomości na ulicy Rózinowskiej graniczyć będą bezpośrednio z  planowaną drogą S10, a budynki mieszkalne  będą znajdować  się w odległości od 20 m  do 50 m od wyznaczonej trasy przebiegu w wariancie W2.

          Propozycje wykonania ekranów akustycznych na granicy  działek spowoduje, że zostaniemy zakleszczeni w hałasie pochodzącym z drogi krajowej DK91 (który jest już przekroczony o ponad 10 dB),  z węzłów drogowych i samej drogi ekspresowej  S10.   Nie jest możliwe  utrzymanie norm hałasu i poziomu drgań i infradźwięków poprzez ekrany akustyczne, w tak małej odległości od źródeł hałasu. Poza tym ekrany akustyczne  ograniczą i utrudnią naturalną cyrkulację powietrza. 

III. Wariant  W1. 

         Jedynym akceptowalnym  wariantem może być wariant  W1, który znajduje się  w odległości tylko, ok. 2 km od Wariantu W2 i jest wariantem najmniej konfliktowym,  pomimo że przebiegać będzie w granicach miasta. Wariant ten przebiegać będzie przez tereny  przemysłowo-usługowe o najmniejszej intensywności zabudowy mieszkaniowej, będzie  więc  najmniej ingerujący w życie mieszkańców.  Natomiast ułatwi transport  do  znajdujących się na tym terenie  firm i zakładów min. ANWIL S.A . oraz Włocławskiej Strefy Przemysłowej. 

         Reasumując, ze względu na ww. argumenty, sprzeciwiamy się budowie drogi S10 w wariancie W2-4 i  W3, które to powinny być wyeliminowane  na początku procesu inwestycyjnego.  

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Politycy 26.11.2024 19:13
Czyli wyburzą nam domy?

S10 26.11.2024 19:13
Pikietujcie Nie dajcie się ten trzeci most to jest w ogóle jakiś żart Przecież nikt z Włocławka nie będzie z niego korzystał

Reklama
Reklamaprosto i po polsku
Reklama