Jutro tj. we środę 27 listopada 2024 roku, przed Urzędem Miasta Włocławek odbędzie się pikieta w związku z przebiegiem trasy S10 przez miasto. Organizatorzy akcji podkreślają, że głos mieszkańców w tej sprawie nie jest brany pod uwagę, dlatego chcą wyrazić swoje stanowisko w formie protestu. Zbiórka rozpocznie się o godzinie 15:30. Organizatorzy zachęcają wszystkich zainteresowanych, szczególnie mieszkańców Włocławka, do przyłączenia się i wsparcia inicjatywy.
Pełne stanowisko organizatorów w tej sprawie poniżej.
Włocławek , 25 listopada 2024 r.
My mieszkańcy Włocławka narażeni na życie w sąsiedztwie planowanej budowy drogi S10, wariant 2 i 4 zwracamy się z prośbą o przedstawienie naszego stanowiska w tej sprawie na łamach Państwa stron internetowych.
Na wstępie chcielibyśmy wyjaśnić, że wprowadzenie nowego wariantu oznaczonego jako W4 = W2, nic nie zmienia w przebiegu trasy S10 w granicach miasta Włocławka.
Niestety w walce o budowę drogi zgodną z obowiązującymi standardami i Programami rządowymi, wojewódzkimi, miejskimi zostaliśmy sami. Zwracaliśmy się do wszystkich Radnych Rady Miasta, Prezydenta Miasta z prośbami o rozważenie naszych argumentów przy wyborze właściwego dla miasta wariantu trasy S10 , niestety nikt z lokalnych polityków nie podjął dyskusji w tak ważnym dla miasta temacie.
Chcielibyśmy przedstawić nasze argumenty, ponieważ błędy popełnione przy projektowaniu drogi nie da się już nigdy naprawić.
Planowane warianty drogi S10 w wariancie W2 (aktualnie W4) i W3, mają przebiegać przez tereny mieszkaniowe, zurbanizowane, podlegające ochronie akustycznej.
Wprowadzenie do naszego miasta ruchu tranzytowego, przez tereny zabudowy mieszkaniowej istniejącej i przeznaczonej pod zabudowę jednorodzinną, likwidacja dwóch Rodzinnych Ogrodów Działkowych, jest sprzeczne z istotą i celem budowy autostrad i dróg ekspresowych.
Jeżeli więc droga S10 musi przebiegać przez nasze miasto to jej trasa przebiegu powinna być jak najdalej od terenów zamieszkiwanych przez ludzi i to zapewnia wariant W1 (przed Anwilem), który znajduje się w odległości tylko, ok. 2 km od Wariantu W2 i jest wariantem najmniej konfliktowym.
Jak wynika z informacji otrzymanej od GDDKiA w Bydgoszczy, po pierwszej turze spotkań informacyjnych z mieszkańcami, wpłynęło 701 ankiet dotyczących miasta Włocławek.
Za realizacją wariantu W1 było 97 % głosów, za W2 3% głosów, W3 1% głosów. Przeciw W1 2% głosów, W2 94% głosów, W3 96 % głosów.
Z tych danych jasno wynika, że najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie wariantu W1 z terenu miasta Włocławka z wariantem W4 z terenu gminy Fabianki.
Niestety nie wzięto pod uwagę zdania mieszkańców i połączono wariant W2 na terenie miasta z wariantem W4 z terenu gminy Fabianki.
Jeżeli więc droga S10 musi przebiegać przez nasze miasto to jej trasa przebiegu powinna być jak najdalej od terenów zamieszkiwanych przez ludzi i to zapewnia wariant W1, który jest najbardziej zgodny z obowiązującymi standardami i Programami. We wszystkich programach, strategiach dotyczących dróg i transportu pisze się o wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z miast, z terenów zurbanizowanych, o obniżeniu negatywnego oddziaływania na hałas, powietrze oraz zdrowie i jakość życia, a rzeczywistość, jak w przypadku Włocławka, ma wyglądać zupełnie inaczej.
Jak powinien wyglądać przebieg tego typu tras , stanowią poniższe akty prawne, a na pierwszym miejscu należy wymienić:
Przyjęty przez Radę Ministrów Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 z perspektywą do 2033 roku ( uchwała nr 253/2022 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2022 r.), w którym już na wstępnie wskazano, cyt. „ Jednym z priorytetów inwestycyjnych polityki rządowej w zakresie budowy infrastruktury drogowej jest dalsza rozbudowa sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic miast w ciągach dróg krajowych. Działania te dążą do odciążenia obszarów zabudowanych od ruchu tranzytowego, zwłaszcza ciężkiego, redukcji wąskich gardeł oraz zmniejszenia ekspozycji mieszkańców na zanieczyszczenia i hałas pochodzący z transportu drogowego”.
Przyjęta uchwałą nr 105/2009 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do roku 2030 ( M.P. z 2019 r., poz. 1054)., w której jednym z pięciu kierunków interwencji jest ograniczanie negatywnego wpływu transportu na środowisko. W analizie SWOT w słabych stronach infrastruktury drogowej wskazano właśnie ruch tranzytowy przebiegający przez obszary zurbanizowane. Natomiast w Prognozie oddziaływania na środowisko dla tego dokumentu wskazano, że w przypadku inwestycji liniowych (np. drogowych, kolejowych), potencjalne oddziaływania negatywne na ludzi, można ograniczyć poprzez wybór lokalizacji, która nie będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych.
Program Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, dotyczący ochrony przed hałasem, którego celem jest zarządzanie i kontrola hałasu w celu ochrony ludzi i środowiska przed negatywnymi skutkami uciążliwych dźwięków. Jako główny kierunek w Programie wskazano wyprowadzanie z centrów miast i z terenów zabudowy mieszkaniowej ruchu tranzytowego i transportu ciężkiego. Przyjęty w 2024 r. przez Radę Miasta Włocławka Program Ochrony Środowiska dla miasta Włocławka, w którym do głównych problemów na terenie miasta zaliczone zostały zagrożenia hałasem, związane z przebiegiem dróg krajowych.
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w decyzji z dnia 04.06.2021 r.znak:DOOŚ-WDŚZIL.420.8.2020.mk.49 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: Budowa drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń stwierdził, iż: „Jednym z celów budowy dróg ekspresowych i autostrad jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i osiedli ludzkich. Ma to na celu usprawnienie dalekobieżnego przejazdu pojazdów (przewóz osób i towarów), a także odciążenie lokalnej społeczności od zagrożeń (wypadki drogowe) i uciążliwości spowodowanych sąsiedztwem inwestycji drogowej (zanieczyszczenia powietrza, hałas, wibracje)”.
Ponadto należy podkreślić, że na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy, wskazane zostały korzyści jakie wiążą się z budową dróg ekspresowych. Jedną z nich jest właśnie przeniesienie ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane.
Planowanie budowy drogi ekspresowej w mieście przez tereny mieszkaniowe podlegające prawnej ochronie akustycznej jest szkodliwe, bezzasadne i bezprawne, zwłaszcza gdy istnieje możliwość realizacji Wariantu 1 znacznie mniej konfliktowego i najmniej ingerującego w życie mieszkańców.
Obecne standardy UE nie przewidują budowy tras o dużym natężeniu ruchu w tak małej odległości od budynków mieszkalnych, a droga S10 winna spełnić funkcję obwodnicy miasta, wyprowadzającej transport (zwłaszcza ciężki), poza obszary z zabudową mieszkaniową.
Natomiast GDDKiA w Bydgoszczy zaplanowała przebieg drogi S10 w naszym mieście w 3 wariantach, z których warianty W2 i W3 są całkowitym zaprzeczeniem idei budowy dróg ekspresowych i autostrad oraz niezgodne z dokumentami strategicznymi i prawem miejscowym.
I. Wariant W3
Wariant W3 - przebiega przez tereny osiedli mieszkaniowych jednorodzinnych po obu stronach Wisły, przez Rodzinne Ogrody Działkowe. Jednak nie powinien być brany w pod uwagę przede wszystkim dlatego, że będzie kolidował z obowiązującymi przepisami prawa, bo został zaplanowany na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody „Zazamcze”, zaopatrującego w wodę kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców.
W związku z tym, wariant W3 nie powinien być poddawany analizie wielokryterialnej ponieważ jego lokalizacja już w początkowym etapie planowania powinna być wyeliminowana.
II. Wariant W2-4
Zaproponowany aktualnie przez GDDKiA w Bydgoszczy nowy wariant W 4 trasy S10, tak naprawdę w mieście Włocławku pokrywa się z Wariantem 2 i nic nie zmienia w przebiegu przez miasto Włocławek.
Wariant W2 teraz nazywany W4, któremu stanowczo się sprzeciwiamy, najbardziej ingeruje w zagospodarowanie przestrzenne naszego miasta i jest niedopuszczalny z poniższych powodów:
ma być realizowany na terenach Rodzinnych Ogrodów Działkowych „Tajemniczy Ogród” i ”Zofijka”, w bezpośrednim sąsiedztwie naszej ulicy (Rózinowskiej), na której znajduje się osiedle domów jednorodzinnych, ROD „Azoty 1 i osiedle domów jednorodzinnych przy ul. Korabnickiej,
szerokość projektowanej drogi wynosić ma 80 m i jest równa szerokości ROD „Tajemniczy co oznacza, że droga S10 będzie bezpośrednio graniczyć z jednej strony z osiedlem domów jednorodzinnych przy ul. Rózinowskiej, a z drugiej strony z działkami przeznaczonymi pod zabudowę jednorodzinną, dla których Prezydent Miasta Włocławek wydał kilka decyzji o warunkach zabudowy, na budowę domów jednorodzinnych. W zasięgu oddziaływania hałasem znajdzie się również ROD „Azoty 1”, osiedle przy ul. Korabnickiej i część Osiedla „Zazamcze”,
wariant W2 przewiduje, na wysokości naszej ulicy, budowę skrzyżowania drogi S10 z drogą krajową DK91 wraz z węzłem drogowym projektowanym na wysokości 4 m, a także przeznaczenie naszej ulicy na drogę techniczną dla potrzeb S10,
wariant W2 spowoduje również, jak już wspomniano, likwidację ogrodów działkowych (w tym ROD „Zofijka”, po drugiej stronie Wisły) i podobnie, jak w przypadku naszej ulicy, osiedle domów jednorodzinnych na Zawiślu znajdzie się w bezpośredniej bliskości i oddziaływaniu drogi S 10 – głównie za sprawą hałasu, wibracji i zanieczyszczeń powietrza,
wariant W2 ma być realizowany na terenach, które zgodnie z zapisami „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Włocławka”, stanowią obszary mieszkalnictwa z dominującym budownictwem jednorodzinnym (MN) po obu stronach Wisły.
z uwagi na charakter mieszkaniowy terenu, Wariant W 2 oznaczony jest na Strategicznej mapie hałasu dla miasta Włocławka jako teren podlegający prawnej ochronie akustycznej (na podstawie przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska),
z opracowanej w 2023 r. Strategicznej mapy hałasu dla miasta Włocławka wynika, że istniejąca droga krajowa DK91 (ul. Toruńska) już powoduje występowanie na ul. Rózinowskiej przekroczeń hałasu od 10 do 15 dB w ciągu dnia i nocy. Droga S10 spotęguje jeszcze te przekroczenia.
Nieruchomości na ulicy Rózinowskiej graniczyć będą bezpośrednio z planowaną drogą S10, a budynki mieszkalne będą znajdować się w odległości od 20 m do 50 m od wyznaczonej trasy przebiegu w wariancie W2.
Propozycje wykonania ekranów akustycznych na granicy działek spowoduje, że zostaniemy zakleszczeni w hałasie pochodzącym z drogi krajowej DK91 (który jest już przekroczony o ponad 10 dB), z węzłów drogowych i samej drogi ekspresowej S10. Nie jest możliwe utrzymanie norm hałasu i poziomu drgań i infradźwięków poprzez ekrany akustyczne, w tak małej odległości od źródeł hałasu. Poza tym ekrany akustyczne ograniczą i utrudnią naturalną cyrkulację powietrza.
III. Wariant W1.
Jedynym akceptowalnym wariantem może być wariant W1, który znajduje się w odległości tylko, ok. 2 km od Wariantu W2 i jest wariantem najmniej konfliktowym, pomimo że przebiegać będzie w granicach miasta. Wariant ten przebiegać będzie przez tereny przemysłowo-usługowe o najmniejszej intensywności zabudowy mieszkaniowej, będzie więc najmniej ingerujący w życie mieszkańców. Natomiast ułatwi transport do znajdujących się na tym terenie firm i zakładów min. ANWIL S.A . oraz Włocławskiej Strefy Przemysłowej.
Reasumując, ze względu na ww. argumenty, sprzeciwiamy się budowie drogi S10 w wariancie W2-4 i W3, które to powinny być wyeliminowane na początku procesu inwestycyjnego.
Napisz komentarz
Komentarze