„Wielokulturowość w edukacji” była tematem dzisiejszej konferencji organizowanej przez Kujawsko - Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku. Zaproszeni na konferencję eksperci dzielili się z uczestnikami swoim doświadczeniem i wiedzą w obszarze kształtowania postaw i kompetencji międzykulturowych. Głos podczas konferencji zabrali m.in Tomasz Wąsik, Kierownik Działu Historycznego w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku, który wygłosił prelekcję pod tytułem:Wielokulturowość Włocławka w przestrzeni historycznej"
"Do końca okresu kiedy Włocławek był pod władaniem biskupstwa, mniejszości narodowych, lub innych przedstawicieli się nie rejestrowało. W roku 1796 miasto zostaje upaństwowione, staje się miastem królewskim pruskim. Od tego momentu zaczynają pojawiać się mniejszości narodowe. W pierwszej kolejności pojawiają się Żydzi. Grupa ta szybko się rozwija i zwiększa obecność w mieście. Na początku XX wieku przemysł był w 40% opanowany przez mniejszość Żydowską. Mniejszość niemiecka (pruska) pojawiła się we Włocławku w okresie Insurekcji Kościuszkowskiej. Najważniejszą grupą zawodową była ta stanowiąca fabrykantów i przemysłowców. Trzecia mniejszość, która w znaczny sposób zapisała się na kartach historii była mniejszość rosyjska. Na początku swej obecności w głównej mierze ich liczebność stanowili żołnierze garnizonu, którzy mieli strzec interesów Imperium Rosyjskiego. To trzy mniejszości, które najbardziej zaznaczyły swoją obecność we Włocławku."- mówił Tomasz Wąsik
Wykład na temat rozwoju kompetencji w środowisku wielokulturowym na przykładzie Erasmusa „All together learning at school" wygłosiła Anna Szajerska, anglistka z Zespołu Szkół Technicznych w Lipnie, trenerka, autorka programów ów szkoleń i współautorka materiałów szkoleniowych ORE. Wystąpienie dotyczyło głównie metod praktycznych radzenia sobie z wielokulturowością w szkole.
"Chcemy powiedzieć o tym jak można radzić sobie z wielokulturowością w szkole, w edukacji. Na przykładzie doświadczeń z wyniesionych z pracy w projektach międzynarodowych. To jest trzeci projekt, który zakończyłam pracując w Zespole Szkół Technicznych. Projekt dotyczył: Wszyscy uczymy się w szkole. I tam właśnie podejmowaliśmy też problem wielokulturowości w tym sensie, że wypracowaliśmy innowacyjne metody pracy z uczniami. Stworzyliśmy taką sferę uczenia się i uczniów i nauczycieli. Pokazywaliśmy jak budować relacje. Jak pomagać uczniom z doświadczeniem migracyjnym, uczyć się i jak zrobić z tej nauki przyjemność wtedy kiedy jest się w zupełnie nowym środowisku."- mówiła Anna Szajerska
Wielokulturowość to problem nie nowy, znany od wielu wieków. Ta inicjatywa pokrywa się również z wyjazdem przedstawicieli KPCN do hiszpańskiej Andaluzji, gdzie obserwowano jak z problemem emigracji i uchodźstwa radzą sobie Hiszpanie.
"Uczymy jak rozmawiać o wielokulturowości w szkole, a także przedstawiamy system, edukacji hiszpańskiej i podejście do tego systemu i jego realizacji w hiszpańskiej Andaluzji. Mamy wiele ciekawych przemyśleń, jedną z nich jest to, że jedną z ulubionych metod pracy jest to, że zbliża ludzi do siebie, uczy komunikacji, uczy języka hiszpańskiego albowiem nie wszyscy tym językiem władają i też muszą w pewien sposób asymilować się do nowych dla nich warunków społecznych. Nasza praca jest planowana i w zasadzie jesteśmy przygotowani do tego by wnioski z konferencji przekazywać dalej. Skutkuje to następnymi formami doskonalenia zawodowego organizowanymi dla nauczycieli. To są właśnie debaty, seminaria, konferencje. To są również konsultacje indywidualne bo zdarza się tak, że dyrektor w szkole ma jakiś problem i trzeba mu w jakiś sposób pomóc w rozwiązaniu tego problemu więc jesteśmy nastawieni na pomaganie, na pomoc dla szkół. Jesteśmy otwarci dla szkół na to by rozwiązywać problemy, by pomagać w organizowaniu pracy w szkole by wspierać szkoły pod każdym względem."- podsumowała Grażyna Troszyńska dyrektor Kujawsko - Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku
Podczas konferencji wystąpili również m.in Dominika Cieślikowska, trenerka i superwizorka umiejętności międzykulturowych, członkini Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej, autorka i współautorka ponad 40 publikacji z dziedziny wielokulturowości i edukacji antydyskryminacyjnej, Julia Godorowska, koordynatorka projektu "Rozmawiajmy o uchodźcach".
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku to publiczna, wojewódzka, akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli prowadzona przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Integralną częścią centrum jest biblioteka pedagogiczna.
Napisz komentarz
Komentarze