Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 11:30
Reklama

Papierosy Slim i Mentolowe od maja 2020 zakazane w Polsce. Byliśmy czwartym producentem tego produktu w UE

Podziel się
Oceń

Papierosy Slim i Mentolowe od maja 2020 zakazane w Polsce. Byliśmy czwartym producentem tego produktu w UE

W maju tego roku z półek sklepowych w całej Unii Europejskiej, a zatem i w Polsce, znikną papierosy typu slim oraz smakowe, w tym mentolowe. Decyzję taką podjęto już w 2014 roku lecz pomimo tego dla wielu palaczy może być to niemiłe zaskoczenie. Choć do 20 maja pozostało trochę czasu to w kraju w niektórych miejscach już można odczuć niedobory tego produktu. Prawdopodobne jest, że sklepy i hurtownie zaczęły wyprzedawać swoje zapasy. Mocno uzależnione osoby zgromadzą własne zapasy lecz prędzej czy później będą zmuszone zapalić klasycznego papierosa. O ile nie zwrócą się w stronę tzw. „szarej strefy”. Wszelkie aromaty mają za zadanie uprzyjemnić doznania płynące z palenia, łagodząc np.: gryzące skutki wdychania tytoniowego dymu. Delegalizując atrakcyjne smaki Komisja Europejska liczy na spadek liczby osób palących oraz tych, które w ogóle zaczęły by palić. Papieros tym sposobem ma być używką nieprzyjemną i nieatrakcyjną.

„Papierosy aromatyzowane ułatwiają niepalącym rozpoczęcie konsumpcji tytoniu, a palaczom z przyzwyczajenia utrudnią zerwanie z uzależnieniem.” – uzasadniał Trybunał Sprawiedliwości

Dyrektywa 2014/40/UE w sprawie wyrobów tytoniowych koncentruje się na zdrowiu obywateli Unii oraz na zgubnych skutkach nałogowego palenia papierosów. To w niej znalazły się też zapisy, które w 2017 roku wprowadziły na paczki papierosów i inne produkty tytoniowe drastyczne fotograficzne ostrzeżenia zdrowotne. Co trzeci papieros produkowany w Polsce był do tej pory aromatyzowany, a portal Money.pl wskazuje, że Polska zajmuje czwarte miejsce w Unii wśród producentów papierosów mentolowych.

W dyrektywie ustanowiono przepisy w zakresie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych. Do nich zalicza się papierosy, tytoń cięty do samodzielnego skręcania papierosów, tytoń fajkowy, cygara, cygaretki, wyroby tytoniowe bezdymne, papierosy elektroniczne i wyroby ziołowe do palenia.

Dyrektywa w szczególności:

  • zakazuje wprowadzania do obrotu papierosów i tytoniu ciętego do samodzielnego skręcania papierosów o charakterystycznym aromacie

  • zawiera wymóg, zgodnie z którym producenci muszą zgłaszać państwom UE, jakie substancje stosują w wyrobach tytoniowych

  • wprowadza obowiązek umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów: 65 proc. przodu i tyłu opakowania papierosów i tytoniu ciętego do samodzielnego skręcania papierosów pokrywać musi ostrzeżenie zdrowotne łączące grafikę, tekst i informacje o sposobach rzucenia palenia

  • ustala minimalne rozmiary ostrzeżeń i zakazuje stosowania małych opakowań w przypadku niektórych wyrobów tytoniowych

  • zakazuje umieszczania na wyrobach tytoniowych, papierosach elektronicznych i wyrobach ziołowych do palenia elementów promocyjnych i wprowadzających w błąd

  • wprowadza ogólnounijny system śledzenia dystrybucji i pochodzenia wyrobów w celu walki z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi

  • zezwala państwom UE na wprowadzenie zakazu internetowej sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów

  • wprowadza w odniesieniu do papierosów elektronicznych wymogi w zakresie bezpieczeństwa, jakości i zgłaszania informacji

  • zobowiązuje producentów i importerów do zgłaszania państwom UE nowatorskich wyrobów tytoniowych przed wprowadzeniem ich na unijny rynek

 

Polska za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych wniosła skargę do Trybunału Sprawiedliwości dotyczącą częściowej nieważności dyrektywy 2014/40/UE szczególnie w zakresie odnoszącym się do zakazu wprowadzania do obrotu papierosów mentolowych. W uzasadnieniu argumentowano, że papierosy mentolowe są obecne na rynku polskim od 1953 r. i powinny być traktowane jak wyroby tradycyjne. Produkowane są przez 6 fabryk, stanowią około 20% całego rynku tytoniowego w kraju, a na eksport trafia 70% produkcji, z czego 50% na rynki państw członkowskich Unii Europejskiej. Zdaniem Polski, całkowity zakaz wprowadzania do obrotu tych papierosów spowoduje istotne konsekwencje gospodarcze dla kraju.

Swoimi wyrokami Trybunał skargę jednak oddalił.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama