Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 12:01
Reklama

4 tysiące paneli fotowoltaicznych na dachu Centrum Dystrybucyjnego LPP w Brześciu Kujawskim

Podziel się
Oceń

4 tysiące paneli fotowoltaicznych na dachu Centrum Dystrybucyjnego LPP w Brześciu Kujawskim

Autor: fot. LPP

Trwają prace wykończeniowe na terenie nowego Centrum Dystrybucyjnego LPP w Brześciu Kujawskim. W ramach wdrażania rozwiązań przyjaznych środowisku na dachu budynku zainstalowano 4 tysiące paneli fotowoltaicznych. Instalacja o łącznej mocy 1,5 MW i powierzchni ponad 7000 m2 jest jednym z największych zielonych przedsięwzięć w regionie. Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju nowy obiekt logistyczny LPP ma spełniać wysokie standardy środowiskowe – polski producent stawia m.in. na energię ze słońca, ograniczenie emisji i komfort pracowników. LPP, polski producent odzieży, w styczniu br. rozpoczął budowę swojej największej inwestycji logistycznej – Centrum Dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim, którego początek działalności operacyjnej zaplanowano na pierwszy kwartał 2022 roku. W harmonogramie prac uwzględniono implementację szeregu rozwiązań mających na celu ograniczenie wpływu działalności centrum na środowisko, w tym instalację paneli fotowoltaicznych.

– Pozyskiwanie energii słonecznej na potrzeby działalności centrum dystrybucyjnego to pionierski projekt dla LPP. Chcemy, aby nasze obiekty logistyczne były przyjazne nie tylko pracownikom, ale i środowisku oraz lokalnym społecznościom, stąd też wyposażamy je w kolejne, coraz bardziej zaawansowane systemy redukcji CO2 oraz rozwiązania ograniczające zużycie wody i energii. Mamy nadzieję, że podczas użytkowania instalacji poznamy jej walory w praktyce i będziemy mogli podejmować decyzję co do podobnych rozwiązań w naszych kolejnych obiektach. Nie wykluczamy też dalszej rozbudowy instalacji fotowoltaicznej w nowo powstającym Centrum Dystrybucyjnym w Brześciu Kujawskim – komentuje Łukasz Piwoński, dyrektor ds. administracyjno-technicznych LPP.

Panele fotowoltaiczne zwieńczyły połowę dachu nowego obiektu logistycznego LPP. Obecnie zajmują one ponad siedem hektarów powierzchni. Pozostała część dachu jest przygotowana pod ewentualną dalszą rozbudowę instalacji PV. – Zwykle w domach jednorodzinnych montuje się około 20 paneli fotowoltaicznych. Na naszym budynku jest ich 4000 – to tak, jakby 200 gospodarstw domowych w regionie zaczęło korzystać z zielonej energii, tym samym ograniczając jej pobieranie z mniej ekologicznych źródeł – dodaje Łukasz Piwoński.

Potencjał energetyczny paneli na terenie brzeskiej inwestycji LPP to ponad 1500 megawatogodzin w skali roku. To oznacza, że tego typu instalacja mogłaby zaspokoić roczne potrzeby energetyczne około 800 gospodarstw domowych.1 Instalacja polskiego producenta odzieży będzie stanowiła źródło energii odnawialnej dla obiektu, z kolei nadwyżka energii zasili sieć energetyczną. W Centrum Dystrybucyjnym LPP zlokalizowanym na terenie Brzeskiej Strefy Gospodarczej firma planuje wprowadzić również inne przyjazne środowisku rozwiązania, jak system rekuperacji w pomieszczeniach biurowych, co pozwoli na odzysk nawet do 95% ciepła. W budynku przewidziano także zaawansowany system BMS (Building Management System), który pozwala na integrację funkcjonalną modułów automatyki, elementów monitoringu pracy urządzeń i zużycia energii, a także instalacji technicznych obiektu: oświetleniowej, grzewczej, klimatyzacyjnej i wentylacyjnej. Obiekt wyposażony zostanie również w system progresywnego oświetlenia LED dopasowującego natężenie światła do warunków pogodowych i pory dnia – tak, aby zapewnić we wnętrzu komfort pracy przy jednoczesnym maksymalnym ograniczeniu zużycia energii. Obecnie spółka jest w procesie certyfikacji BREEAM, będącej jedną z najczęściej stosowanych w Europie metod oceny budynków pod kątem ich zgodności ze standardami nowoczesnego, przyjaznego dla środowiska budownictwa. Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju LPP producent odzieży chce, aby do 2023 roku wszystkie jego nowe obiekty budowlane objęte były certyfikacją BREEAM.

 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklamaprosto i po polsku
Reklama