Najwyższa Izba Kontroli wraz z Regionalną Izbą Obrachunkową przeprowadziła w naszym województwie kontrolę planową "Nadzór właścicielski nad spółkami z udziałem jednostek samorządu terytorialnego oraz wpływ zobowiązań spółek na zadłużenie samorządów w województwie kujawsko-pomorskim".
Dlaczego doszło do kontroli? Od kilku lat w sektorze samorządowym w naszym kraju rośnie poziom zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego. Dlatego Jednostki Samorządu Terytorialnego część ze swych zadań przekazują tworzonym przez siebie spółkom. Posiadają one osobowość prawną i samodzielność ekonomiczną, ale nie są zaliczane do sektora finansów publicznych.
Stwierdzone w kontroli nieprawidłowości dotyczyły naruszeń na około 963 mln zł.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy ustaliła, że Miasto Toruń i Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nie wykazały w planowanych kwotach długu zobowiązań z tytułu emisji obligacji związanych z umowami wsparcia zawartymi z bankami i spółkami z ich udziałem. W kontroli wykazano, że umowy te, miały konsekwencje podobne do kredytów i pożyczek. Wymienione samorządy błędnie uznały, że nie ma potrzeby ujmowania tych kwot (łącznie odpowiednio 672,6 mln zł oraz 48 mln zł) w wieloletnich prognozach finansowych (WPF).
Na koniec 2020 r. kontrolowane samorządy miały dominujący wpływ na 55 spółek, z których aż 25 osiągnęło straty. W przypadkach dwóch samorządów zobowiązania spółek przewyższały zadłużenie samych samorządów. W skrajnym przypadku stanowiło ono 580% zadłużenia samorządów.
We Włocławku również skontrolowano dwie miejskie spółki. Na stronie NIK przedstawione są spółki, które zostały skontrolowane w naszym województwie:
Toruń
- Kujawsko-Pomorskie Centrum Kompetencji Cyfrowych Sp. z o.o.
- Kujawsko-Pomorski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o.
- Kujawsko-Pomorskie Inwestycje Medyczne Sp. z o.o.
- Toruńska Infrastruktura Sportowa Sp. zo.o.
- Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o.
- Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki Sp. z o.o.
Bydgoszcz
- Międzygminny Kompleks Unieszkodliwiania Odpadów ProNatura Sp. z o. o.
- Leśny Park Kultury i Wypoczynku "Myślęcinek" Spółka z o. o. w Bydgoszczy
- Miejskie Zakłady Komunikacyjne sp. z o.o.
Włocławek
- Miejskie Budownictwo Mieszkaniowe Sp. z o.o.
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SP. z o.o.
Grudziądz
- Grudziądzkie Inwestycje Medyczne Sp. z o.o
- Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o.
W wyniku ustaleń kontroli NIK planuje skierować do Prezesa Rady Ministrów wniosek o rozważenie możliwości wykreślenia zawartego w art. 10 ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej pojęcia spółka „ważna dla rozwoju gminy”. Obowiązujący przepis art. 10 ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej nie spełnia swojej funkcji, ponieważ w praktyce nie stanowi ograniczenia dla zakresu prowadzenia działalności gospodarczej spółek komunalnych gmin poza sferą użyteczności publicznej. Użyte w ustawie niedookreślone pojęcie spółki „ważnej dla rozwoju gminy” powoduje, iż organy jst i organy spółek interpretują je w sposób dowolny.
Napisz komentarz
Komentarze